Personalizowanie strony WWW

sprzatanie magazynow 750x200 042016

Internet w oczach wielu jego użytkowników jawi się jako narzędzie anonimowe. Rzeczywistość jest jednak inna. Każdy użytkownik w sieci zostawia po sobie liczne ślady, nawet nie zdając sobie z tego sprawy. Informacje, które zostawiają po sobie internauci w sieci, mogą być następnie wykorzystywane przez promujące się za pomocą tego medium firmy. Nie powinno zatem dziwić, ze tak ważną rolę dla właścicieli stron internetowych jest ich personalizacja.

  • Czym jest personalizacja strony internetowej?
  • Dlaczego jest ona tak ważna w marketingu internetowym?

Personalizacja strony odgrywa istotną rolę z kilku powodów. Przede wszystkim dzięki niej strona internetowa może swym odbiorcom zaoferować usługi lub produkty dobrane do ich cech oraz preferencji. Strona, która powstała przy wykorzystaniu wiedzy na temat jej odbiorców, może skutecznie zwiększać zyski firmy, zaś dla swych odbiorców staje się bardziej atrakcyjna. Personalizacja obejmuje nie tylko wygląd strony WWW, ale również te elementy, które są dostępne dla zarejestrowanych użytkowników. W personalizacji znacznie pomagają ich właścicielom automaty, które – na podstawie podawanych przez użytkowników kryteriów – dokonują personalizacji strony.

Sposoby pozyskiwania informacji o odbiorcach strony WWW

Personalizacja strony internetowej możliwa jest wtedy, gdy posiada się pewne informacje na temat jej odbiorców. Skąd można brać takie informacje? Możliwości jest sporo. Podstawowymi metodami, o których warto wiedzieć, są takie elementy, jak: cookies, analiza logów serwera oraz proces rejestracji osoby odwiedzającej daną stronę internetową.

  • Cookies, czyli popularne ciasteczka, to nic innego, jak informacje wysyłane przez serwer do konkretnego internauty. Informacje te są zachowywane w przeglądarce, a następnie – na polecenie serwera – zostają one udostępniane. Informacje te pozostają na dysku użytkownika, a gdy kolejny raz odwiedza on tę samą stronę, serwer automatycznie odtwarza jej poprzedni stan. Jest to technologia bezpieczna, zaś internauci mogą być spokojni – informacje, które są przekazywane za pomocą plików cookies to informacje, które użytkownik sieci sam zdecyduje się podać. Jak z plików cookies korzystają Internetowi przedsiębiorcy? Dobrym przykładem mogą być tu właściciele sklepów internetowych, którym takie narzędzie pozwala na śledzeniu zainteresowań klienta. Widząc, że jedna osoba ciągle odwiedza stroną wybranego produktu, jednak nie dokonuje zakupu, można podjąć działania zachęcające ją do złożenia zamówienia. Przydatna może się tu okazać promocja lub oferta dokonania zakupu z korzystnym rabatem.
  • Inną metodą jest analiza logów serwera. Logi to pliki tekstowe, które są automatycznie zapisywane przez serwer. Na podstawie zawartych w nich informacji można ustalić, z jakiego adresu łączył się ze stroną internauta, jakiej użył przeglądarki oraz liczbę wizyt tej samej osoby na danej stronie. Można również sprawdzić, jakie pliki zostały przez konkretnego odbiorcę pobrane ze strony WWW oraz za pomocą jakiego słowa kluczowego internauta trafił na tę stronę.
  • Wiele informacji na tema osób odwiedzających daną stronę można zaczerpnąć z formularza rejestracyjnego. Rejestracja użytkowników na stronie internetowej daje jej właścicielowi wiele istotnych z marketingowego punktu widzenia informacji. To, ile informacji będzie musiał podać użytkownik w trakcie rejestracji, zależy od potrzeb właściciela strony WWW. Ważne jest tu jednak zadbanie o zgodność pobieranych i przetwarzanych informacji z obowiązującą ustawa o ochronie danych osobowych.

Tags: strona internetowa personalizowanie personalizacja