Marketing w mediach społecznościowych

sprzatanie magazynow 750x200 042016

Mówi się, że jeśli twojej firmy nie ma w Internecie, to dla świata ona nie istnieje. Rzeczywiście, przez szereg lat przekierowanie w tę stronę stało się tak wyraźne, że na dzień dzisiejszy praktycznie każda działalność – niezależnie od branży – powinna sprawnie poruszać się po Sieci. Dobrze przemyślane i ukierunkowane działania pozwalają na wprowadzenie skutecznych interakcji z potencjalnymi odbiorcami. Na pozór łatwy marketing, kojarzony z obecnością na portalach społecznościowych potrafi jednak być zadaniem skomplikowanym. Można go wręcz przyrównać do chodzenia po linie. Wystarczy nieodpowiedni ruch i giniemy w przepaści.

Brylować na jachcie

Internet to prawdziwy ocean możliwości, jednak nie znosi on bylejakości, a sami Internauci nie akceptują sztuczności i kopiowania. W związku z tym, wszystkie przekazy promujące firmę, muszą zostać oparte o dokładny research, analizę potencjalnych klientów oraz ich główne potrzeby i oczekiwania związane z produktem. Pomocnym okazuje się prześledzenie działań konkurencji w aspekcie dokonywanych działań oraz odpowiedzi zainteresowanych klientów.

Kilkanaście kanałów informacyjnych skłania ku zastanowieniu się, jaki będzie najlepszy pod kątem Klientów. Media społecznościowe to przecież nie tylko Facebook, ale także rozliczne blogi internetowe i specjalistyczne fora społecznościowe. Dla niektórych strzałem w dziesiątkę może się okazać zamieszczenie spotu na kanale YouTube, zwłaszcza jeśli oferowane usługi wymagają efektywnej prezentacji wizualnej. Niezależnie od wybranego modelu trzeba pamiętać, że stagnacja to wróg numer jeden, który zniweczy początkowo powzięty trud, innymi słowy aktywność w mediach społecznościowych musi być nieprzerwana, konkretna, przydatna a niejednokrotnie zaskakująca. Wyszukiwanie atutów jakich nie wskazała nasza konkurencja u siebie, to wartości dodane, będące kolejnym stopniem prowadzącym na szerokie wody. Budowanie relacji to nie tylko zamieszczanie suchych informacji, ale przede wszystkim prowadzenie dialogu, nakłanianie do reakcji odbiorców, wyrażania opinii czy zadawania pytań.

Po nitce do kłębka

Dobry plan nigdy nie jest zły – lubią mawiać specjaliści, dla których marketing to pasja tworzenia i modelowania rzeczywistości. Wybierając swoje media społecznościowe, w których chcemy rozpocząć swoje życie, musimy mieć dobrze opracowaną strategię, która będzie odnosiła się do:

  • preferencji klientów;
  • działania firm konkurencyjnych;
  • działań pozyskiwania nowych użytkowników/klientów;
  • interakcji z aktywnymi uczestnikami naszej strony.

Musimy pamiętać, że social media to nie tylko pochlebstwa, ale też atakujące nas wpisy. Dla jednych wydaje się to być szalenie problematycznym, jednak opracowanie wzoru odpowiedzi na tak powziętą krytykę, pozwala na swobodne i jednocześnie merytoryczne nawiązanie nawet do nieprzychylnych opinii. Bezspornie należy reagować na wszystkie wypowiedzi, które tworzą naszą społeczność, sprawiając, że strona zaczyna tętnić życiem. Strategia to słowo, które powinno kojarzyć się z długofalowym działaniem. Początkowy entuzjazm zazwyczaj mija stając się pułapką dla tych, którzy nie posiadają przysłowiowego Asa w rękawie. Brak planu i wyznaczonych celów, grożą martwym profilem firmowym, który będzie odstraszał niczym upiór.

Jak Cię widzą – tak Cię piszą

Social media stanowią potężny filar, na którym nie tylko można, ale wręcz należy się wesprzeć. Wybranie odpowiednich dla nas kanałów informacyjnych otwiera niezliczone możliwości działania, stające się tryskającym źródłem sukcesu. Dbałość o szczegóły buduje wizerunek w oczach potencjalnych Klientów, jednocześnie pozwalając na błyskawiczne reakcje. Nie zapominajmy, że istniejąc w Sieci stajemy się podmiotem, o którym zwykło się mówić, a skoro tak, to należy wiedzieć w jaki sposób inni kreują wypowiedzi na nasz temat. Przydatnym narzędziem jest Google Alerts, który poinformuje nas o nowym wpisie, pojawiającym się w Internecie, na nasz temat. Śledzenie wpisów na innych stronach jest kopalnią wiedzy na temat tego, jak jesteśmy postrzegani. Na tej podstawie o wiele prościej jest wymodelować własny wizerunek, który najlepiej trafi do wszystkich zainteresowanych. Inną zaletą monitorowania wpisów jest zwrócenie uwagi na jakiego typu stronach te się pojawiają – być może warto będzie zmienić kanały mediów społecznościowych, bądź zaistnieć tam, gdzie nie ma naszej firmy, ale są nasi nabywcy?

Dobrze przygotowana kampania i bezbłędna dystrybucja contentu połączona z nieustanną analizą wyników pozwala na profesjonalny marketing i promowanie swojej firmy na najwyższym poziomie.


Tags: marketing social media media społecznościowe